اگر پیام متنی مشکوکی از یک کلاهبردار دریافت کرده اید، مهم است که بدانید چگونه آنها را گزارش دهید و از آسیب بیشتر محافظت کنید.

  1. با کلاهبردار درگیر نشوید: مهمترین کاری که باید هنگام دریافت پیام متنی مشکوک انجام دهید این است که با کلاهبردار درگیر نشوید. به پیام پاسخ ندهید و اطلاعات شخصی ارائه نکنید.
  2. مسدود کردن شماره: برای جلوگیری از ارسال پیام های بیشتر از سوی کلاهبردار، فوراً شماره ای را که پیام از آن ارسال شده است مسدود کنید.
  3. گزارش پیام: پیام را به کمیسیون تجارت فدرال (FTC) به آدرس reportphishing@ftc.gov ارسال کنید. FTC پایگاه داده ای از کلاهبرداری های شناخته شده نگه می دارد و می تواند به شما کمک کند نوع کلاهبرداری دریافتی خود را شناسایی کنید.
  4. از جستجوی تلفنی معکوس استفاده کنید: از سرویس جستجوی تلفن معکوس استفاده کنید تا بفهمید شماره متعلق به چه کسی است و آیا با کلاهبرداری مرتبط است یا خیر.
  5. بررسی پیام برای اشتباهات املایی و دستوری: کسب و کارها و سازمان های قانونی معمولاً پیام های حرفه ای دارند که عاری از اشتباهات املایی و دستوری هستند. کلاهبرداران اغلب در پیام های خود اشتباه می کنند، بنابراین اگر متوجه اشتباهی شدید، ممکن است یک پرچم قرمز باشد.
  6. مراقب احوالپرسی های عمومی باشید: کلاهبرداران اغلب به جای اینکه شما را با نام شما خطاب کنند از احوالپرسی عمومی مانند “سلام” یا “سلام” استفاده می کنند.
  7. مراقب زبان فوری یا تهدیدآمیز باشید: کلاهبرداران اغلب سعی می‌کنند احساس فوریت یا ترس ایجاد کنند تا شما را وادار به اقدام سریع کنند. مراقب پیام‌هایی باشید که تهدید به لغو حساب شما می‌کنند یا از شما می‌خواهند اقدام فوری انجام دهید.
  8. بررسی نشانی‌های وب غلط املایی: کلاهبرداران اغلب از نشانی‌های اینترنتی غلط املایی استفاده می‌کنند تا شما را فریب دهند تا از یک وب‌سایت جعلی بازدید کنید. URL را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که املای آن درست است.
  9. روی پیوندها یا دانلود پیوست‌ها کلیک نکنید: هرگز روی پیوندها کلیک نکنید یا پیوست‌ها را از ایمیل‌ها یا پیام‌های ناآشنا دانلود نکنید. اینها می‌توانند بدافزار یا ویروس‌هایی باشند که می‌توانند به دستگاه شما آسیب برسانند.
  10. استفاده از احراز هویت دو مرحله ای: احراز هویت دو مرحله ای (2FA) را در حساب های خود فعال کنید تا یک لایه امنیتی اضافی اضافه کنید. به این ترتیب، حتی اگر یک کلاهبردار رمز عبور شما را داشته باشد، نمی‌تواند بدون کد 2FA به حساب شما دسترسی پیدا کند.
  11. نرم افزار خود را به روز نگه دارید: مطمئن شوید که سیستم عامل، مرورگر و نرم افزار آنتی ویروس شما به روز هستند. این به شما کمک می کند تا از آسیب پذیری های شناخته شده ای که کلاهبرداران می توانند از آنها سوء استفاده کنند محافظت کنید.
  12. استفاده از یک برنامه آنتی ویروس معتبر: یک برنامه آنتی ویروس معتبر را نصب کنید تا دستگاه خود را از نظر بدافزار و سایر تهدیدات اسکن کنید.
  13. حساب‌های خود را از نظر فعالیت‌های مشکوک کنترل کنید: به طور منظم صورت‌حساب‌های بانکی و کارت اعتباری خود را برای فعالیت مشکوک زیر نظر داشته باشید. اگر متوجه هر گونه تراکنش غیرمجاز شدید، فوراً آن را به موسسه مالی خود گزارش دهید.
  14. استفاده از مدیر رمز عبور: از یک مدیر رمز عبور برای ایجاد و ذخیره رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد برای همه حساب های خود استفاده کنید.
  15. مراقب سؤالات عمومی باشید: کلاهبرداران اغلب از سؤالات عمومی برای فریب شما برای افشای اطلاعات شخصی استفاده می کنند. مراقب پیام هایی باشید که اطلاعات شخصی مانند نام، آدرس یا رمز عبور شما را می خواهند.
  16. اطلاعات شخصی را در اختیار دیگران قرار ندهید: هرگز اطلاعات شخصی مانند شماره امنیت اجتماعی، شماره کارت اعتباری یا اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار کسی قرار ندهید، به خصوص از طریق پیامک.
  17. استفاده از VPN: از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای رمزگذاری ترافیک اینترنت و محافظت از اطلاعات شخصی خود استفاده کنید.
  18. استفاده از مرورگر ایمن: از یک مرورگر امن مانند Tor یا مرورگری با ویژگی‌های حریم خصوصی داخلی مانند Brave یا DuckDuckGo استفاده کنید.
  19. استفاده از شبکه Wi-Fi محافظت شده با رمز عبور: هنگام استفاده از Wi-Fi عمومی، از یک شبکه محافظت شده با رمز عبور برای رمزگذاری ترافیک اینترنت خود استفاده کنید.
  20. آگاه باشید: با دنبال کردن وبلاگ ها و وب سایت های امنیتی آنلاین معتبر از آخرین کلاهبرداری ها و تهدیدات آنلاین مطلع شوید.

با رعایت این نکات، می توانید از خود در برابر کلاهبرداران متنی محافظت کنید و در فضای آنلاین ایمن بمانید. به یاد داشته باشید، همیشه ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است، بنابراین مراقب هرگونه پیام یا ایمیل مشکوکی که دریافت می کنید باشید.

منابع : 

  1. “راهنمای ایمنی آنلاین: چگونه از خود در برابر کلاهبرداری ها و تهدیدهای آنلاین محافظت کنید” توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC)
  2. “راهنمای کامل ایمنی آنلاین: محافظت از خود در برابر کلاهبرداری، بدافزار، و سایر تهدیدات آنلاین” توسط Better Business Bureau (BBB)
  3. “راهنمای امنیت سایبری برای مبتدیان: محافظت از خود در برابر کلاهبرداری ها و تهدیدهای آنلاین” توسط موسسه SANS
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...